Jun 29, 2010

resepi ayam percik

6:26 PM
reactions 
assalamualaikum semua=)
hello world~

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

masih ingat lagi menu ayam percik bergrill saya hari tu? x engat? xpe2..meh nak letak gamba lagi sekali kekeke disebabkan ada orang mintak resepi, maka terpaksa la saya membuka rahsia. malu sebenarnya tapi xpelah, tak salah berkongsi kan hehe sharing is caringokay..



bahan-bahan untuk bakar ayam
1 paket perencah rendang (kan dah kantoi haha)
sedikit susu(ikut kepekatan yang dimahukan)
1/2 ayam bone
sedikit belacan
*sekiranya tiada perencah rendang daging
sila gunakan semua bahan2 untukbuat rendang seperti
garam
bawang putih & bawang besar
sepotong halia
cili kering
serbuk jintan manis
lengkuas
gula
rempah ratus 



bahan untuk kuah percik
2 batang serai
bawang besar dan 2 ulas bawang putih
sedikit halia
serbuk santan
cili kering
asam keping

cara-cara membuatnya
untuk grill ayam
campurkan perencah rendang bersama sedikitsusu supaya pekat sebelum dilumurkan kepada ayam. kemudian bolehlah di bakaratau pun grill. jika guna oven, silagrill selama 20minit.
setelahayam masak, keluarkandan lumurkan kembali dengan kuah percik.kemudian masukkan kembali dalam oven, bakar selama 5 min. siap pun

untuk kuah percik
kisarkan bawang besar dan bawang putih bersama halia dan cili kering. 
kemudian masukkan ke dalam santan y dimasukkan ke dalam periuk.
kemudian masukkan asam keping dan jugak serai 
masak sehingga santan masak dan sehingga pekat. 

*ada jugak cara masak lain. bawang dan juga halia boleh ditumis terlebih dahulu sebelum dimasukkan bahan-bahan lain

selamat mencuba!

till then~
 

celoteh ckynwan Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting