Dec 4, 2010

sambal belacan tak guna belacan?mace mano tu

10:36 AM
reactions 
semalam aku kemaruk gila nak makan sambal belacan. dulusuka sangat buat sambal belacan. makan ngan ulam. kalau kat sini aku selalu makan ngan kobis takpun daun salad. memang terbaik lah! so after balik dari lab aku singgah mitsuwa. carik la barang nak buat sambal belacan.

cili aritu dah beli katbaticrom. so aku beli tomato, jus lemon ngan udang kering ajelah. nape udang kering? sebab baru teringat yang kat umah, belacan dah xde. dah lama habis. pastu aku guna la logik akal sikit. belacan diperbuat daripada udang kan? aku xtau la bahan2 tambahan yang lain. yang penting ada udang.

sebab tu aku beli udang kering! hehehe . at least ada la sikit rasa belacan tu. so cmne nak buat sambal belacan ni?

resepi sambal belacan dari dapur ckynwan
bahan-bahan :
  • udang kering (belacan)
  • tomato
  • juslemon(cuka)
  • bawangbesar
  • cili 
  • gula
  • garam

cara-cara:
  • masukkan tomatoyangdihiriskedalam blender.
  • potong cili.(selalu orang guna cili besar banyak pastu tambah cili padi sikit nak kasik pedas dan merah.)
  • kemudian masukkan dalam blender jugak.haha.
  • bakar bawang besar.
  • pastu masukkan semua bahan2 lain dan blend lah ikut kehancuran takat mana yang korang nak.
  • siap!

sambal belacan(udangkering) tak berapa menggiurkan sebab aku gna cili kaler hijau 4bijik je
tomato lak yang muda. so xmerahsangat lah

pastu makan dengan ayam goreng. tambah sikit sup sayur. makan pulak dengan nasi beras thai. dah lamaaaaaaaaaaaaa gila aku tak beli beras thai ni. sejak2 duk sorang ni aku dah biasakan diri ngan beras jepun. so tadi memang menambah2 la nasiknya. ada pulang sambal udang kering kan? meleleh balik air liur aku nih! haha


 

celoteh ckynwan Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting