Nov 16, 2010

cuti raya haji ditunda ke minggu depan

5:23 PM
reactions 
aku tahu ramai yang dah mula bercuti barangkali, nak balik korbankan lembu kat kampung. seronok lah kamu2 semua bercuti. nasib diri aku yang hidup di perantauan ni. raya haji tak pernah balik kampung. raya di sini je la mampu.

tahun lepas aku terlepas nak sembahyang raya. tidur tak hingat dunia. bukak2 mata je dah habis pun orang takbir segala. memang tak merasa la. dan kali ni cuti raya haji aku ditunda ke minggu depan. maksudnya esok aku xde cuti. siap ada discussion lagi. tapi masih sempat untuk ke masjid fukui. doa-doa la aku bangun pagi esok.

kalau kat rumah abah, pagi2 dah terbangun dengar bising2 adik2 aku bersiap. bukan bersiap yang bising, halilintar dari mak aku lah yang bingitnya. nak buat macam mana, adik2 aku semua nya degil! bangun tdo bukan main liat!

oh pasal cuti ditunda? sebenarnya bukan ditunda. mana la nak ada cuti khusus untuk raya haji di negara yang kurang penduduk mempunyai kepercayaan agama ni. tapi hari rabu depan cuti satu jepun. national  holiday sempena 勤労感謝の日 Kinrō kansha no hi iaitu labour thanksgiving day.

Labor Thanksgiving Day (勤労感謝の日 Kinrō kansha no hi?) is a national holiday in Japan. It takes place annually on November 23. The law establishing the holiday cites it as an occasion for commemorating labor and production and giving one another thanks.
Events are held throughout Japan, one such being the Nagano Labor Festival. The event encourages thinking about the environment, peace and human rights.

so di saat korang bergembira esok, aku pun gembira jugak sebab boleh la nak g sembahyang raya kan. tapi di saat korang dah mula balik dari cuti minggu depan aku pulak bergembira! rabu depan aku cuti! yeay! yeay! yeay!

p/s : takde baju raya lah. siapa nak poskan baju raya? 
 

celoteh ckynwan Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting