Oct 24, 2010

perlu ke tahu memasak?

9:26 PM
reactions 
# sila scroll untuk membaca entri penuh.sekian


tak tahu la kalau isu ni dah lapuk, atau mungkin aku yang baru sedar tentang kehangatannya. ya. isu perempuan dan keperluan untuk tahu memasak sebelum memasuki alam perkahwinan. aku pernah terbaca artikel mengenai keperluan seorang lelaki yang mengharapkan bakal isteri tahu memasak, perlulah juga menyiapkan diri untuk menjadi imam dalam rumah tangga. 

sebelum menuju hari bahagia, sebelum mencari pasangan ideal, rata-rata lelaki kacak/macho/hensem di luar sana meletakkan kriteria tahu memasak sebagai salah satu ciri utama di samping rupa paras, berbudi bahasa, bersopan santun bla bla bla. dan kadang kala mencetus emosi di kalangan para wanita/ kaum hawa dalam dunia yangserba moden ini

masing-masing punya pendapat tersendiri. bagi yang dah memang tahu memasak, memang tak menjadi masalah. mungkin cuba menyebelahi pihak lelaki,bersetuju dengan isu yang tercetus. bagi yang tak tahu memasak pula kebanyakannya menentang keras-kerasan. mungkin tidak terlalu keras?
"kami mahu anda bersedia menjadi imam dalam keluarga jika mahu kami reti memasak"
begitu lantang bersuara. entah, masing-masing punyai pendapat dan prinsip tersendiri. tidak kira lelaki mahu perempuan. dan aku tidak bermaksud semua lelaki meletakkan syarat begitu dan semua perempuan meletakkan syarat begini. aku hanya sekadar berbasa-basi. dan ini pendapat aku untuk masa depan aku. juga impian keluarga aku kelak.ewah

dari kecil aku dibesarkan dalam suasana kampung,di mana tak ada satu rumah pun yang menggunakan khidmat orang gaji atau bibik. bukan sahaja untuk urusan di dapur, malah urusan kemas rumah sekalipun. dan jangan terkejut, adik beradik aku 9 orang. cukup ramai untuk buat rumah bersepah.

urusan memasak? sememangnya la diuruskan oleh ma. bila akak aku dah besar panjang mereka ambil alih. bergilir-gilir. aku pula cukup sekadar menjadi pembantu hehehe belum jadik chef utama la kiranya. kadang-kadang abah pun masuk dapur tunjuk skill memasak. sedap.

maka dalam kepala aku sudah tertanam dan terpatri " sebelum kahwin kena tahu memasak. bila diajukan soal kahwin pasti jawapan begini yang setiap kali meniti di pinggir bibir.
"masak pun tak reti macam mana nak kahwin?"
sejak aku merantau jauh dari family dan jauh dari negara yang sangat senang nak dapatkan makanan di gerai2 dan kedai makan, aku mula belajar memasak. belajar untuk mengisi perut sendiri. lidah melayu yang susah nak mencuba makanan asing. tambahan lagi dengan penyakit gastrik di awal pengajian dulu, memang memerlukan semangat yang kuat untuk aku belajar masak. bukan untuk setaraf dengan hotel mewah, restoran lima bintang tapi cukup sekadar mengisi perut sendiri, melepasi taraf lidah sendiri.

dari situ, aku mula menyelongkar resepi di internet. tatkala mengidam hidangan masakan melayu, memang akan berusaha mencari. kadang-kala bahan masakan tidak cukup. maka pandai2 lah aku ubah sendiri. janji perut dipenuhi dengan selera masakan melayu.

dan aku sendiri, memang bercita-cita untuk masak untuk suami dan keluarga kelak.eceh. kalau hari-hari makan luar maunye duit kering.sekali sekala tidak menjadi masalah. tak begitu? namun aku tidak mengatakan WAJIB untuk kaum hawa memiliki ciri ini sebelum kahwin dan juga tidak menyokong mahu membantah usulan pihak lelaki.

rumah tangga anda, sendiri yang tentukan. tidak begitu?

p/s : suami saya kena masak hujung minggu ha ha ha ha
 

celoteh ckynwan Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting